POSTOJI MNOGO NAČINA...

Kao što već verovatno znate, Racconti Mediterranei je letnja škola, koju organizuje Evropska mreža za konstruktivistički trening (ECTN). Njen cilj je promovisanje razmene projekata i ideja između predavača, studenata i ostalih konstruktivista. Svi učesnici su aktivno uključeni u različite aktivnosti zato što svi verujemo da različitost obogaćuje naše znanje, neguje kreativnost i širi vidike.

Ove godine, RM3 bio je preuobličen iz letnje u jesenju školu, jer je organizovan u Brnu, glavnom gradu Moravske (Češka Republika), od 23. do 30. oktobra. Tema koja je okupila pedeset učesnika iz Italije, Srbije, Češke i Velike Britanije bila je „Veštine i strategije znatiželjne osobe“.

Racconti Mediterranei bismo mogli opisati na mnoštvo načina. Ovaj događaj može se posmatrati kao jednonedeljni trening, ali istovremeno, i kao prilika da se istraži konstruktivizam (i konstruktivisti) iz različitih perspektiva, kao prilika za zabavu i sklapanje novih prijateljstava. U narednom tekstu pokušaćemo da predstavimo RM3 iz različitih perspektiva, koje su doprinele tome da ovaj događaj bude nezaboravno iskustvo.

1. Radionice naših predavača

RM3 bio je uzbudljiva prilika kako za iskusne tako i za incipijentne konstruktivističke naučnike da eksperimentišu i elaborišu različite uloge, kao što je uloga terapeuta, klijenta, slušaoca, pripovedača, itd. Imali smo prilike i da proširimo svoja znanja o teoriji i tehnikama, kao i da upoznamo konstruktivističke kolege i da razumemo njihovo iskustvo i njihove priče. Naši predavači i mentori Meri Frensis, Masimo Điliberto i Dušan Stojnov su pažljivim odabirom tema i veštim vođenjem radionica ovo iskustvo učinili veoma korisnim. Masimo Điliberto je predstavio svoj pristup „Narativi kao staze istraživanja“, i ukazao na vezu između narativa i paradigmatske misli, osobe kao kao pripovedača i kao naučnika. Kroz svoj pristup upoznao nas je sa metodom narativnih tema, kao korisne i inspirativne metode za istraživanje psiholoških procesa,koja objedinjuje životnu ulogu, narativnu životnu temu, uticaje narativa značajnih osoba i pitanja i izborado kojih oni vode. Učesnici su imali prilike da se oprobraju u mnogim aktivnostima koje su uključivale rad u parovima i grupama.

U svojoj prezentaciji „Odnosi kao radovi u toku“, Meri Frensis je ukazala na Vitgenštajnovu ideju o komunikaciji i na relacionu prirodu naših razmena, o kojoj je govorio Šoter. Glavna radioničarska aktivnost bilo je mapiranje i opisivanje odnosa kao radova u toku. U drugom delu radionice smo u grupama diskutovali o različitim dimenzijama odnosa, sa posebnim akcentom na kulturološke razlike.

U svojoj drugoj radionici, upoznala nas je sa novom tehnikom Pixpeg, koja nam je omogućila da otkrijemo potencijal fotografija kao stimulusa za elicitaciju konstrukata veznim za odnose.

Dušan Stojnov je organizovao radionicu pod imenom „Koučing osoba-naučnika: konstruktivistička metodologija za znatiželjnu osobu“. Predstavio je novu perspektivu u koučing psihologiji, utemeljenoj u konstruktivističkoj meta–teoriji, koja naglašava uvažavajuće razumevanje znatiželjne osobe. Radionica je bila usmerena na optimizovanje ličnog / organizacijskog funkcionisanje elaborisanjem razlika između „dobre“ i „loše“ nauke kroz analizu grešaka u logičkom zaključivanju.

Jedan od naših domaćina, Mirek Filip predstavio je svoje iskustvo u radu sa šizofrenim pacijentima i svoje razumevanje njihovog procesa konstruisanja. Šizofrenija se posmatra kao veoma dinamična mešavina labavljenja-zatezanja i fragmentacije-integracije. Kroz grupni rad, kreirali smo i izvodili dijaloge na različitim nivoima “šizofrenog” konstruisanja: od „ normalnog“, ekstremnog do paranoidnog poremećaja mišljenja.

2. Konstruktivističke aktivnosti u domenima van akademske psihologije

Radionica “Pozorište potlačenih”, u organizaciji Čeških studenata. Dve teme koje su elaborisane kroz pokret i igru bile su neravnopravnost na tržištu rada i predrasude prema adolescentima.

Petak veče bio je rezervisan za odlazak u muzički kafe, obogaćen uživanjem u ukusnom vinu i pivu. Nećemo se izjašnjavati o tome kako su protekli kasniji sati zabave… 

3. Slobodne aktivnost

…Uživali smo u šetnji kroz Brno prateći mapu sastavljenu od fotografija najvažnijih znamenitosti grada… To je bila prva prilika da probamo čuveno pivo u autentičnom ambijentu češke kafane.

…Dva impresivna manastira, koja su nam pomogla da doživimo duh prošlih vremena. Nakon istorijskog putovanja, uživali smo u tradicionalnim medenjacima i ukusnom vinu.

3. Međuljudski odnosi

Ono što daje RM školama tu prijatnu i istovremeno “iskričavu” atmosferuje “društveni faktor”. U početku se može primetiti doza nepoverenja, stidljivosti, a grupe za vreme ručka su uglavnom sastavljene od ljudi koji se poznaju od ranije. Međutim, posle samo nekoliko dana “sudbina” nas spaja. Više ne izbegavamo jedni druge, već se međusobno tražimo. Ne moramo mnogo da govorimo, sada se razumemo i bez reči. U blizini je uvek neko sa kim možemo da podelimo misao, šalu, osećanje… Dok nazdravljamo na oproštajnoj zabavi, srećni smo zato što znamo da smo upoznali divne ljude i osetili tu čarobnu atmosferu, ali, u isto vreme, osećamo i melanholiju jer znamo da ćemo nekome nedostajati i da će neko nedostajati nama…